سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ثبت شرکت ، مراحل و مدارک ثبت ثبتی

ثبت شرکت

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت نیز با توجه به نوع شرکت، در برخی موارد جزئی، ممکن است متفاوت باشد؛ اما در کل اساس ثبت شرکت ها تقریباً یکسان می باشد.
دوبرگ اظهار نامه شرکت
دوجلد اساسنامه شرکت
دونسخه از صورتجلسه (هیات مدیران و موسسین اصلی شرکت
کپی برابر اصل برگ شناسنامه هریک از اعضای شرکت(هیات مدیران، بازرسین و سهامداران)
کپی برابر اصل کارت ملی هریک از اعضای شرکت(هیات مدیران، بازرسین و سهامداران)
گواهی پرداخت از بانکی که حساب شرکت تازه تاسیس در آن افتتاح شده است(حداقل 35 درصد)
تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری
ارائه اصل سند مالکیت شرکت
گواهی عدم سوءپیشنه هریک از اعضای شرکت(هیات مدیران، بازرسین و سهامداران)
اقرارنامه اعضای شرکت مبنی بر عدم همکاری رسمی
امضای وکالتنامه
ارائه اصل قیم نامه اعضاء
چنانچه اعضای شرکت جزو سهامداران شخصی حقوقی باشند باید موارد ذیل را ارائه دهند (اصل وکپی آگهی تاًسیس، روزنامه رسمی براساس آخرین تغییرات ،کپی شناسنامه و کارت ملی)
چنانچه فرد سهامدار خارجی شخصی حقیقی باشد با ارائه اصل و کپی پاسپورت و ترجمه آن، و چنانچه سهامدار خارجی شخصی حقوقی باشند، با ارائه گواهی اصل و کپی ثبت شرکت با ترجمه آن.
ارائه مجوز مربوط به فعالیت اصلی شرکت که میزان و حدود هر یک از اختیارات اعضای شرکت (هیات مدیران، بازرسین و سهامداران) قید شده است.

مراحل ثبت شرکت

مرحله‌ی اول: ثبت نام در سامانه‌ی ثبت شرکتها
برای ثبت‌نام اینترنتی به سایت اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری مراجعه کنید. بعد از انتخاب پذیرش تأسیس باید فرم آن را با دقت کامل پر کنید. در مرحله‌ی اول که عنوان آن «اطلاعات متقاضی» است، باید مشخصات خودتان را وارد کنید و سپس وارد گام بعدی شوید.
مرحله‌ی دوم: انتخاب نام مناسب برای شرکت
در این مرحله که «نام‌های درخواستی» نام دارد، شما باید اسامی مورد نظر خود را بدون ذکر کلمه‌ی «شرکت» در ابتدای آن‌ها وارد کنید. شما مجاز هستید 5 نام شرکت را به ترتیب اولویت مورد نظر خود در فرم وارد کنید تا نهایتا یکی از آن‌ها انتخاب شود. بایدها و نبایدهای زیادی برای انتخاب نام وجود دارد که می‌توانید فرم مربوط به توضیحات آن را از همین قسمت دانلود و مطالعه کنید. در پایان این مرحله یک شماره پیگیری به شما داده می‌شود که بعدا می‌توانید از طریق این شماره وضعیت ثبت شرکت خود را در سامانه پیگیری کنید.
مرحله‌ی شوم: مشخص کردن مدت و موضوع فعالیت شرکت
شما در این گام یعنی «مدت و موضوع فعالیت» باید موضوع اصلی فعالیت شرکت و مدت آن را با انتخاب گزینه‌ی محدود و نامحدود مشخص کنید. قبل از پر کردن این موارد با شرکای خود در مورد این موضوع صحبت کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید. برای انتخاب موضوع فعالیت باید روی گزینه‌ی افزودن موضوع فعالیت کلیک کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، می‌توانید یکی از موضوعات تعریف‌شده در سامانه را انتخاب کنید. فراموش نکنید که یک سری از فعالیت‌ها به اخذ مجوز احتیاج دارند. لیست این فعالیت‌ها نیز در همین تب برای دانلود گذاشته شده است. چنانچه فعالیت شما با یکی از موارد این لیست مطابقت داشته باشد باید برای اخذ مجوز آن اقدام کنید. اگر فعالیت موردنظرتان در لیست پیشنهادی سامانه قرار نداشت می‌توانید خودتان در قسمت شرح فعالیت این موضوع را توضیح دهید.
مرحله‌ی چهارم: وارد کردن آدرس شرکت
این مرحله «اطلاعات مرکز اصلی» نام دارد و همان‌طور که از نامش پیدا است، باید با آدرس شرکت پر شود. بعد از نوشتن کد پستی و زدن «دریافت نشانی کد پستی از اداره‌ی پست»، آدرس به‌طور خودبه‌خود در سطر زیرین وارد می‌شود. اگر هنوز اقدام به اجاره‌ یا خرید محل مورد نظر خود نکرده‌اید هیچ جای نگرانی نیست. می‌توانید آدرس محل سکونت خود یا یکی از شرکا را وارد کنید. فقط به یاد داشته باشید که در آینده تمام مدارک از طرف سازمان ثبت شرکت‌ها به این آدرس برایتان ارسال خواهد شد.
مرحله‌ی پنجم: مشخص کردن سرمایه‌ی اولیه
این مرحله «سرمایه‌ی شخص حقوقی» نام دارد. شرکت‌های مسئولیت محدود باید حداقل سرمایه‌ی مورد نظر خود و شرکت‌های سهامی باید تعداد سهم و ارزش اسمی آن را در این مرحله وارد کنند. حداقل سرمایه برای تأسیس یک شرکت با مسئولیت محدود مبلغ 100 هزار تومان است.
مرحله‌ی ششم: وارد کردن نام شرکا
مرحله‌ی ششم این لیست «اشخاص» نام دارد و باید با نوشتن اسامی و شماره ملی شرکای شرکت تکمیل شود. چنانچه تعداد شرکا بیش از 150 نفر باشد، باید لیستی را که در این قسمت از سایت گذاشته شده است، دانلود و تکمیل کنید و به همراه مدارک مورد نیاز به واحد ثبتی مربوطه پست کنید. برای ادامه دادن مرحله‌ی ثبت‌نام و رفتن به مرحله‌ی بعد باید نام حداقل یکی از شرکا را وارد کنید.
مرحله‌ی هفتم: مشخص کردن سمت اشخاص
در مرحله‌ی «سمت اشخاص» شما باید سمت مورد نظر (مانند مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و ...) و تاریخ شروع فعالیت‌های آن‌ها را وارد کنید.
مرحله‌ی هشتم: وارد کردن سهام اشخاص
درنهایت در این مرحله با انتخاب نام هر یک از شرکا باید میزان سهام یا سرمایه‌شان را مشخص کنید.
مرحله‌ی نهم: مشخص کردن ارتباط بین اشخاص
اطلاعات مربوط به نماینده‌ی شرکت و اختیارات آن در این قسمت باید تکمیل شوند.
مرحله‌ی دهم: ثبت شعب
اگر می‌خواهید برای شرکت خود شعبه ثبت کنید باید اطلاعات مربوطه را در این قسمت وارد کنید. سمت‌ها در شعب مربوطه در مرحله‌ی بعد مشخص می‌شوند. برای انتخاب نام شعبه نباید از نام شرکت اصلی و کلمه‌ی «شعبه» استفاده کنید. اگر در حال حاضر قصد ثبت شعبه ندارید، می‌توانید از این مرحله عبور کنید.
مرحله‌ی یازدهم: انتخاب روزنامه‌ی سالی/مالی
روز و ماه سال مالی خود را در این قسمت وارد کنید و سپس روزنامه‌ی مؤسسه یا شرکت خود را از لیست اسامی موجود انتخاب کنید.
مرحله‌ی دوازدهم: وارد کردن متن صورت‌جلسه
در فرم این مرحله و طبق توضیح سایت باید صورت‌جلسه مؤسسین، هیئت مدیره یا رکن اداره‌کننده‌ی متناظر با نوع شخصیت حقوقی انتخابی را به‌طور کامل تایپ کنید.
مرحله‌ی سیزدهم: اظهارنامه /تقاضانامه
متن اظهارنامه یا تقاضانامه‌ی خود را در این قسمت وارد کنید.
مرحله‌ی چهاردهم: تکمیل اساسنامه
در این مرحله و با زدن «دریافت متن اساسنامه» فرمی برای شما ظاهر می‌شود که بر اساس اطلاعات واردشده در قسمت‌های قبلی تکمیل شده است. اگر اشتباهی در پر کردن قسمت‌های قبلی وجود داشته باشد، می‌توانید به گام مربوطه مراجعه و آن‌ها را اصلاح کنید. همچنین یک سری قوانین در پایین آن ذکر می‌شود که بهتر است آن‌ها را دقیقا مطالعه کنید.
مرحله‌ی پانزدهم: تکمیل شرکت‌نامه این مرحله مانند مرحله‌ی قبل است و با زدن «دریافت متن شرکت‌نامه» متن آن در کادر پایینی ظاهر می‌شود و قابل تغییر دادن است.
مرحله‌ی شانزدهم: تکمیل خلاصه اظهارنامه/تقاضانامه این مرحله نیز مانند 2 مرحله‌ی قبل است و در آن نوشته شده است که اگر اطلاعات و مدارکتان کامل باشد و قابلیت صدور آگهی داشته باشد، منجر به آگهی خواهد شد.
مرحله‌ی هفدهم: تکمیل مدارک
مدارک ثبت شرکت عبارتند از: دو نسخه شرکت‌نامه تکمیل‌شده
دو نسخه تقاضانامه تکمیل‌شده
دو نسخه اساسنامه تکمیل‌شده
اصل مجوز فعالیت از مراجع ذی‌ربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکا و مدیران و هیئت نظارت، در صورت داشتن هیئت نظارت (در مواردی که تعداد شرکا بیش از 12 نفر باشند.) اصل گواهی عدم سوءپیشینه جهت اعضاء هیئت مدیره و مدیرعامل دو نسخه صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسسین اصل وکالت‌نامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد ارائه اقرارنامه مدیران و بازرسان چنانچه این مدارک را تکمیل کرده‌اید، تیک تأیید مدارک مورد نیاز را زده و پذیرش نهایی را بزنید.
مرحله‌ی آخر: پست کردن مدارک در نهایت بعد از پر کردن فرم‌های بالا باید کلیه‌ی مدارک لازم را آماده کنید، به امضای همه‌ی شرکا برسانید و برای اداره‌ی ثبت شرکت‌ها در تهران و از طریق پاکت‌های مخصوص ارسال کنید. شما می‌توانید وضعیت پرونده‌ی خود را از طریق کد رهگیری که در ثبت‌نام اینترنتی به شما اختصاص داده شده است از طریق سامانه پیگیری کنید. بعد از گذشت مدت‌زمان مشخص شده و بررسی مدارک، 3 حالت پیش می‌آید:
1- رد شدن پرونده اگر مدارک شما دارای ایراداتی باشد که قابل برطرف کردن نباشند، شرکت شما قابلیت ثبت شدن ندارد و در این دسته قرار خواهد گرفت. در چنین شرایطی شما باید دوباره مراحل بالا را تکرار و اقدام به اخذ کد رهگیری جدید کنید.
2- ناقص بودن پرونده این حالت زمانی رخ می‌دهد که مدارک شما دارای نقص باشد؛ اما این نقص‌ها قابل برطرف شدن باشند. شما باید طبق ابلاغیه‌ای که برایتان ارسال می‌شود نسبت به رفع نقص مدارک خود اقدام کنید.
3- صدور آگهی در چنین شرایطی یعنی اداره‌ی ثبت شرکت‌ها با درخواست شما موافقت کرده است و شما باید برای صدور آگهی اقدام کنید. البته پیش از آن باید به‌صورت حضوری به اداره‌ی ثبت شرکت مراجعه و پس از امضای دفاتر مدارک خود را دریافت کنید. درنهایت باید به سایت روزنامه رسمی شرکت مراجعه کنید و پس از پرداخت هزینه‌های لازم، آگهی تأسیس خود را در روزنامه رسمی کل کشور درج کنید. بعد از چاپ روزنامه رسمی باید دفاتر پلمپ تجاری یعنی دفتر کل و روزنامه‌ی شرکت را دریافت کنید. تا چند ماه بعد از تاریخ ثبت شرکت نیز فرصت دارید تا نسبت به تشکیل پرونده‌ی مالیاتی اقدام و کد اقتصادی اخذ کنید.

انواع شرکت

الف ) شرکت تجاری
نوعی از شرکت می باشد که تحت سیطره ی قوانین تجارتی تشکیل می گردد و هدف از ایجاد آن جلب سود و منفعت و تقسیم آن میان اعضا می باشد و کلیه ی فعالیت های شرکت پیرامون امور تجاری و بازرگانی شکل می گیرد. خود دسته شرکت های تجاری به 7 شاخه زیر تقسیم بندی می شوند که ما آن ها اصلاحا به عنوان نوع شرکت می شناسیم
1 – شرکت سهامی (مانند شرکت های سهامی خاص و عام)
2 – شرکت با مسئولیت محدود
3 – شرکت تضامنی 4 – شرکت مختلط غیر سهامی
5 – شرکت مختلط سهامی
6 – شرکت نسبی
7 – شرکت تعاونی تولید و مصرف
ب ) شرکت های مدنی
نوعی از شرکت می باشد که از اجتماع مالکین متعدد در شی ء واحد به نحو اشاعه تشکیل می گردد و از در هم آمیختن سهم الشرکه ی نقدی و غیرنقدی افراد حقیقی و حقوقی به وجود می آید با این تفاوت که مالکیت سرمایه به شخصیت حقوقی شرکت انتقال نمیابد و هر شخص به طور جداگانه مالک سرمایه ی خود می باشد و امور به صورت مشارکتی اداره میگردد.
از معروف ترین نوع شرکت هایی که بیشتر به گوشمان می خورد موارد زیر هستند
شرکت با مسئولیت محدود
ثبت شرکت با مسئولیت محدود نوعی از شرکت های تجاری است که حداقل با 2 شریک قابلیت ثبت دارد.
افرادی که قصد ثبت شرکت بازرگانی را دارند شرکت مسئولیت محدود را انتخاب می کنند. حداقل سرمایه برای ثبت این نوع شرکت ها یک میلیون ریال در نظر گرفته شده است. مدت مسئولیت هیات مدیره در شرکت مسئولیت محدود، نامحدود است مگر اینکه در اساسنامه به ترتیب دیگری در نظر گرفته شده باشد. مسئولیت و ضمانت شرکاء در شرکت با مسئولیت محدود تا سقف میزان سرمایه است. در کشورهای خارجی برای امور بازرگانی و عمومی اکثرا شرکت با مسئولیت محدود ( LTD ) را انتخاب می کنند.
شرکت سهامی خاص
ثبت شرکت سهامی خاص نوع دیگری از شرکت های تجاری می باشد. برای ثبت شرکت سهامی خاص حداقل تعداد اعضا 3 نفر است. حداقل سرمایه برای ثبت این نوع شرکت به میزان یک میلیون ریال می باشد. وجود 2 بازرس در شرکت سهامی خاص الزامی است. وجود هر یک از سمت های مدیرعامل ، رئیس هیئت مدیره و نائب رئیس در شرکت سهامی خاص اجباری می باشد. شرکت های عمرانی ، شهرداری که معمولا در مزایدات و مناقصات شرکت می کنند، شرکت سهامی خاص را انتخاب می کنند. اعتبار هیات مدیره شرکت سهامی خاص 2 سال خورشیدی و بازرسین 1 سال مالیاتی می باشد و پس از انقضاء باید تمدید و یا تعویض شوند (یعنی در کل حداقل 3 عضو و 2 بازرس برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز می باشد).
شرکت دانش بنیان
شرکت های دانش بنیان شرکت هایی هستند که می توانند از طریق فروش فناوری (خدمات) به درآمد و سود برسند.

عموما برای ثبت شرکت دانش بنیان ، شرکت سهامی خاص مناسب تر است. اعضای شرکت دانش بنیان می بایست بدین گونه چیده شوند: حداقل دو نفر از اعضای هیئت مدیره باید مدرک کارشناسی ارشد به بالا و یا اختراعی ثبت شده داشته باشند و یا عضو هیئت علمی دانشگاه باشند. شرکت دانش بنیان معاف از پرداخت مالیات ، عوارض و گمرک به مدت 15 سال می باشد.
اهداف شرکت دانش بنیان جذب و تبدیل ایده ها به محصول و مشاغل پایدار، تجاری سازی یافته های پژوهشی و تحقیقاتی، حمایت و هدایت در جهت سودآوری و تولید فناوری های برتر است.
و بد نیست مفاهیم شرکت های زیر را نیز بدانیم :
شرکت تضامنی
شرکتی است که تحت نام مخصوصی جهت انجام امور تجاری بین 2 یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود به طوری که اگر دارایی شرکت برای ادای قروض و تعهدات شرکت کافی نباشد هریک از اعضای شرکت به تنهایی مسئول پرداخت تمام قروض و تعهدات شرکت در مقابل افراد ثالث است.
شرکت مختلط غیرسهامی
شرکتی است که برای انجام امور تجاری تحت نام مخصوصی بین 1 یا چند نفر شریک ضامن و 1 یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود.
شرکت مختلط سهامی
شرکتی است که تحت نام مخصوصی بین یک عده شرکای سهامی و 1 یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می شود.
شرکت نسبی
شرکتی است که برای انجام امور تجاری تحت نام مخصوصی بین 2 یا چند نفر تشکیل می گردد و مسئولیت هریک از شرکاء به میزان سرمایه ی آنها در شرکت می باشد.
شرکت تعاونی تولید و مصرف
شرکتی است که با اهداف هفت گانه ی مندرج در قانون بخش تعاونی با قید واژه ی تعاونی تشیل می شود و جهت تشکیل آن حدقل 7 نفر با تابغیت ایرانی باید حضور داشته باشد.

راهنمای انتخاب نام شرکت

درحال حاضر اسامی انتخابی برای شرکت ( نام شرکت ) باید دارای 3 سیلاب (اسم خاص) باشد، اسامی انتخابی باید دارای معنی در فرهنگ دهخدا باشد برای مثال کلماتی مانند سپنتا ،کاسپین ،سپهر و… البته نا گفته نماند که برخی اسامی در فرهنگ دهخدا معنا دار هستند اما قابلیت ثبت ندارند مانند اسم برنیس ،رویال،پرشین از طرفی دیگر کلماتی مانند ایران اصل قابلیت ثبت در نام شرکت را ندارند همچنین اسامی بیگانه شامل تکنیک ،کو، تل قابل ثبت نیستند، نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تائید اداره ثبت قرار میگیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی به ثبت برسد.
شرایط نام شرکت: 1- دارای ریشه ی فارسی باشد:
فرهنگستان ادب برای برخی کلمات،معادل مناسبی انتخاب نموده است.به عنوان مثال برای آپارتمان،معادل فارسی کاشانه، برای کلینیک معادل فارسی درمانگاه و همین طور بجای تکنولوژی واژه ی فن آوری یا فن آوران را در نظر گرفته است.
2- لاتین نباشد
3- طبق شئونات جمهوری اسلامی باشد
4- از اعداد به صورت حرو استفاده شود
5- اسم خاص باشد:
اسم بر دو گونه است:اسم خاص و اسم عام .اسم خاص کلمه ای است که برای نامیدن هر چیز مثل شخص،حیوان،شیء یا مفهومی بکار می رود و حتی می تواند مستقیماَ نهاد یک جمله باشد.اسم عام کلمه ای است که در مورد تمام موجودات زنده،اشیا و مفاهیمی که از یک نوع باشند دلالت دارد و بین همه ی آن ها مشترک باشد.(مانند کوچه،دختر،ظلم) اسامی خاص چهار دسته هستند:اسم مخصوص انسان ها که تنها برای آدمیان بکار می رود مانند نگار.اسامی مخصوص حیوان ها که برای حیوانات به کار برده می شود ماننداهو.اسامی مخصوص اماکن مختلف جغرافیایی که گویای یک منطقه ی جغرافیایی است مانند آسیا .اسم خاصی که منحصراَ به یک چبز تعلق دارد و بیش از یکی نیست.مانند کوه دنا در ضمن،هر چند استفاده از اسامی شهرها،رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد. اسامی خاص جمع بسته نمی شوند .
6- ازعناوین ایثارگران و شاهد و امثال هم که انحصاراَ تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد استفاده نشود.
7- از عنوان های شعرا،دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود
8- ازحروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف استفاده نشود
9- حرف اول بعضی از کلمات مثل :پی وی سی و …استفاده نشود
موارد مشخصی وجود دارد که نباید جزء اسامی اضافه شده به عناوین شرکت باشد.من جمله موارد زیر:
ملی – ایران – ملت – کشور – انتظام – نظام – نفت – پتروشیمی – دادگستر – بنیاد – سازمان – مرکز – بهزیست – بانک – بسیج – جهاد – آسانسور – آژانس – ایثار – ایثارگران – شاهد – شهید- آزاده – جانبازان – تکنو -ایتال – بیو – کنترل – متریک – مترلژی همچنین،قید نام شرکا برای شرکت ممنوع است.
ممنوع بودن قید نام شرکا به این جهت است که ضمانت یا اعتبار و شخصیت شریک ملحوظ نیست و نامیدن شرکت به نام شرکا به علت این که مسئولیتی ندارند ممنوع است.
ضرورت قید سهامی نیز از لحاظ اینست که محدود بودن مسئولیت شرکا به سهام آن ها برای معامله کنندگان و اشخاص ثالث معلوم باشد.

در شرکت های سهامی عام کلمه ی « عام» و در شرکت های سهامی خاص کلمه ی « خاص »بلافاصله بعد از اسم و یا قبل از اسم شرکت اضافه می شود و علت آن هم تشخیص نوع شرکت سهامی برای مراجعه کنندگان است.لذا باید پیش از نام شرکت قید عام یا خاص بعمل آید ،مانند شرکت سهامی خاص تیام کالا.

موضوع فعالیت شرکت

موضوع فعالیت هر شرکت که در بند 2 اساسنامه آن قید می گردد، نشان دهنده هویت و اهدافی است که آن شرکت برای آن منظور تشکیل شده است. شخص حقوقی فقط درباره موضوعاتی می تواند عمل کند که در موضوع شرکت تصریح شده باشد . به این جهت اصولاَ کلیه شرکت ها موضوع شرکت را وسیع تعریف می کنند تا بتوانند کلیه اموری را که لازم باشد انجام دهند تاکید اساسنامه نسبت به تعیین موضوع شرکت در جهت شفافیت و تبیین وظایف، اختیارات و تکالیف مسئولین شرکت تفسیر می شود. بر این اساس هیات مدیره و مدیران اجرایی شرکت نمی توانند سرمایه شرکت را در فعالیت های غیر موضوعه به کار گیرند.
انواع شرکت های تجاری از جهت موضوع و نوع فعالیت شرکت به دو دسته تقسیم می شوند :
1. شرکت های شکلاَ تجاری
شرکت هایی هستند که صرف نظر از نوع فعالیت آن ها به صرف این که در قالب معین شده در قانون تجارت تشکیل شوند تجاری تلقی می شوند حال چه موضوع آن ها تجاری باشد چه نباشد مانند شرکت سهامی که شکلاَ تجاری محسوب می شوند. اگر چه دارای فعالیت تجاری نباشند. 2. شرکت های موضوعاَ تجاری
شرکت هایی هستند که برای تجاری تلقی شدن نیاز به انجام امور تجاری دارند یعنی موضوع شرکت باید تجاری باشد تا تجاری محسوب گردد والا تجاری نمی باشد. برای مثال شرکت های تعاونی مسکن که با فرض غیرتجاری بودن تشکیل می شوند تا نیاز اعضا را در دارا شدن مسکن رفع نمایند ممکن است با ساخت و ساز بسیار و مازاد بر نیاز اعضا واحدهای مسکونی را به غیر اعضا در معرض فروش بگذارند که این اقدام معامله تجاری محسوب می گردد زیرا با خرید زمین و ایجتد تغییرات و دخل و تصرف در آن مصداق بند 1 ماده 2 قانون تجارت می باشد چرا که از ماموریت اصلی خود که رفع نیاز مسکن اعضا می باشد خارج گردیده است.
در رابطه با انتخاب موضوع شرکت توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است :
معین بودن موضوع شرکت
معین و مشخص بودن موضوع معامله یا قرارداد از شرایط لازم جهت اثبات صحت معامله است. بنابراین عقد قرارداد برای موضوعات نامشخص و مبهم، مبطل است.
قانونی بودن موضوع و هدف قرارداد
موضوع و هدف قرارداد باید مشروع و قانونی باشد. بنابراین از نظر قانون نمی توان برای یک امر غیرقانونی یا نامشروع قرارداد وضع نمود. آنچه در موضوع فعالیت شرکت، ( بند 2 اساسنامه ) اهمیت دارد ، فعالیت واقعی شرکت ملاک صحت یا بطلان آن است؛ مانند موردی که شرکت برای انجام دادن فعالیتی منعقد می شود که اخلاق حسنه آن را منع نمی کند ( تولید آب انگور ) ، ولی در عمل به فعالیتی مبادرت می کند که غیرمشروع است ( ساختن مشروبات الکلی) و یا زمانی که فعالیتی در انحصار دولت است و شرکای شرکتی، موضوع آن را همین فعالیت قرار می دهند. ( استخراج نفت و امثال آن ). از برخی از فعالیت هایی که به موجب تصریح در قوانین جاری کشور توسط اشخاص منع شده اند ،می توان به موارد ذیل اشاره نمود: ترویج و آموزش علوم غیر اسلامی و غیر دینی ؛ خرید و فروش اشیاء عتیقه و میراث فرهنگی و هنری ؛ ممنوعیت به کارگیری تجهیزات ماهواره ای ؛ ممنوعیت خرید و فروش و نگهداری مواد مخدر ؛ ساخت و نگهداری سلاح و مهمات جنگی ؛ ساخت، خرید، فروش و حمل مشروبات الکلی
موضوعات نیازمند به اخذ مجوز
تعدادی از موضوعات فعالیت بدون نیاز به اخذ مجوز قابلیت ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها را دارند . چنانچه موضوع تعیین شده مستلزم موافقت مراجع خاصی باشد، لازم است که قبل از اقدام به ثبت ، مجوزهای لازم اخذ گردد.این موضوعات شامل 23 مورد کلی می باشند که هریک از این 23 مورد خود شامل چند موضوع مرتبط به هم می باشد. تعدادی از موضوعات فعالیت نیز بدون نیاز به اخذ مجوز قابلیت ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها را دارند.

http://www.sabtsabt.com