سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ثبت برند ، تاریخچه و حمایت آن در جهان

ثبت برند ، تاریخچه و حمایت آن در جهان

تاریخچه: علامت  تجاری قدمت 4111 ساله در مصر باستان دارند همچنین صنعتگران چینی حدود 2111 سال پیش علامت  خاص خود را بعنوان علامت  تجاری، داخل یک نیم دایره )و بعدها ربع( بر پشت ظرف چینی ساخته شده حک میکردند با پیشرفت تجارت بین کشورها و اقوام مختلف در قرن 12 نشانههای تجاری به تدریج بر روی کاالها و اسناد تجاری نیز نقش بستند و در سال 1363 میالدی به دستور شاه ادوارد سوم )پادشاه انگلسان( استفاده از علامت  تجاری برای برخی از تجار و صنعنتگران اجباری گردید. نام و نشان تجاری عبارت است از نام، عبارت، اصطالح، عالمت نشانه، نماد عدد، طرح یا ترکیبی از اینها که به منظور شناساندن محصوالت و خدمات فروشندگان با گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن آنها از محصولات شرکتهای رقیب استفاده میشوند و حق استفاده انحصاری نام و نشان تجاری فقط برای کسانی شناخت خواهد شد که آن را در ادراه مالکیت صنعتی به ثبت رسانده باشد. که در این صورت چنانچه شخص دیگر از آن نام و نشان تجاری یا مشابه آن در خصوص کاالی مورد نظر استفاده نماید تحت تعقیب کیفری و حقوقی قرار خواد گرفت. مزایای ثبت برند

شرکتها را قارد میسازد محصوالتشان را از یکدگیر متمایز سازند

ابزار بازاریابی و اساسی ایجاد وجهه و شهرت شرکتها هستند

جزء ضروری قراردادهای اعطای نمایندگی میباشند.

در صورت برند سازی قوی جزو دارائیهای ارزشمند صاحبانشان خواهند بود.

شرکتها را تشویق به ارتقا کیفی محوصالتشان خواهند کرد.

جهت اخذ گواهی و نشان استاندارد الزامی هستند.

گاهی جهت دریافت تسهیالت نیز الزم و مفید خواهند بود. علامت  تجاری قابل ثبت در ایران: کلمه با حرف یا حروف، عدد ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها و یا عموماً نشانهایی که قابل رویت هستند یا میتوان آنها را به صورت گرافیکی نشان داد.

علامت  غیرقابل ثبت در ایران:

 واژههای عام(مانند گوشی برای گوشی تلفن(

 واژههای توصیف کننده (مثال شور برای نمک و به همین صورت کلماتی مانند زیبا، گرد، دقیق، برتر، مربوط، نرم، محکم، بهتر)

 واژه های گمراه کننده یا فریب دهنده: واژهایی هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت و یا مبدا ساخت، تولید و عرضه محصول گمراه نمایند )مثالً روغن ماشین مشتق از مواد نفتی همراه با تصویر چکیده ذرت مردود خواهد کرد که این روغن ماشین از منابع گیاهی استحال شده است( و یا ساعت همراه با تصویر نقشه کشور سوئیس چنانچه ساعت ساخت سوئین نباشد مردود خواهد بود )اخطار نشان جغرافیایی( 4 -واژهها و علامت  خالف نظم عمومی و موازین شرعی باشد. 5 -پرچمها، نشانهای سلطنتی، علامت  رسمی دولتها و نشان کشورها و سازمانهای بین المللی که نمونهای از آنها به دفتر بین اللملی سازمان جهان مالکیت معنوی (WIPO (اعالم شده است. 6 .عین یا به طرز گمراه کنندهای شبیه یا ترجمه یک عالمت یا نام تجاری که برای همان کاال یا خدمات مشابه در ایران به ثبت رسیده باشد.

مدارک الزم جهت ثبت برند: الف( مدارک هویتی: 1 -اشخاص حقیق: کپی شناسنامه و کارت ملی 2 -اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی مدیران شرکت و کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء ب( ارائه مدارک دال بر فعالیت در خصوص کاال یا خدمات مورد تقاضا: ... بطور مثال: جواز اعالمیه تأسیس کارخانه= پروانه بهره برداری- پروانه ساخت- پروانه کسب- جواز فعالیت ... کارت بازرگانی عالمت تجاری )برندهای تجاری( در سایر کشورها چگونه ثبت میشود؟ جهت درخواست ثبت بینالمللی عالمت تجاری در سایر کشورها، ابتدا، بایستی عالمت مورد نظر در کشور مبدا، به ثبت برسد. بنابراین ثبت داخلی عالمت تجاری در کشور مبدا، پیش نیاز ثبت بین المللی عالمت تجاری در کشورهای عضو سیستم مادرید میباشد.اقدام به درخواست ثبت بین اللملی عالمت تجاری صرفاً از طریق اداره مالکیت صنعتی امکان پذیر میباشد. نخستین گام در این امر، پرکردن فرم اظهارنامه عالمت تجاری نزد اداره مالکیت صنعتی میباشد که امور مربوط به ثبت علامت  تجاری را به عهده دارد. این فرم درخواست باید شامل جزئیات و مشخصات عالمت مورد درخواست از قبیل رنگ، فرم و سایر مشخصات عالمت مزبور باشد. این فرم همچنین باید شامل لیست کاالها یا خدمات مرتبط طبق طبقهبندی بینالمللی علامت  تجاری باشد که عالمت درخواستی، آنها را در بر میگیرد. اطالعات بیشتر در خصوص مدارک مورد نیاز، جهت ثبت یک عالمت تجاری و نحوه پرکردن فرم اظهار نامه در پورتال قابل دستری میباشد. یک عالمت تجاری باید خاص و متمایز کننده باشد بطوریکه مصرف کنندگان با دیدن آن عالمت محصول مورد نظر را شناخته و همچنین آن را از سایر علامت  تجاری و دیگر محصوالت که با آن علامت  تجاری معری میشوند را تشخیص دهند. یک عالمت تجاری نباید باعث گمراهی و یا فریب مصرف کننده گردیده و یا باعث از بین رفتن نظم عمومی یا خالف اخالق حسنه گردد. حقوقی که به یک عالمت تجاری اعطا میگردد الزاماً با حقوق اعطا شده به عالمت تجاری دیگر یکسان نخواهد بود. این موضوع از طریق بررسیهای انجام شده توسط اداره علامت  تجاری و یا در نتیجه ادعای اشخاص ثالق به حقوق مشابه تعیین میگردد.

دامنه حمایت از برند تا کجاست؟ تقریباً تمامی کشورهای جهان، علامت  تجاری را ثبت و حماتی میکنند هر اداره ملی یا منطقهای ثبت علامت  تجاری، مجموعهای از اطالعات عالمتهای تجاری ثبت شده را نگعداری میکنند که شامل اطالعات کامل درخواستی برای تمام علامت  ثبت شده، تمدید شده، جستجئها و اعتراضات توسط اشخاص ثالث میباشد.

لیکن تأثیر ثبت برند محدود به کشور یا قلمرو مورد نظر میشود.

به منظور اجتتبا از نیاز به ثبت عالمت تجاری بطورجداگانه در هر یک از سازمانهای ملی یا منطقهای ثبت برند، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPOسیستمی را جهت ثبت بین المللی علامت  تجاری ایجاد کرده است. این سیستم تحت موافقتنامه و پروتکل مادرید که ثبت بین المللی علامت  را در برمیگیرند اداره میگردد.

هر شخصی که به طریقی (به لحاظ ملیت، اقامت و یا استقرار بنگاه صنعتی یا تجاری) به یک کشور طرف قرارداد و به یکی یا دو معاهده مذکور مرتبط باشد، میتواند با ثبت یا درخواست ثبت عالمت تجاری خود در اداره ثبت علامت  تجاری آن کشور از مزایای ثبت بین المللی که تاثیر آن در همه یا برخی از دیگر کشورهای عضو سیستم مادریداست برخوردارد گردد. در حال حاضر 15 کشور جهان عضو سیستم مادرید میباشد و متقاضیان ثبت بین المللی علامت  میتوانند از طریق سیستم مادرید بشرح ذیل علامت  خود را در کشورهای مورد نظر خویش ثبت نمایند.با مراجعه به آدرس اینترنتیINT.WIPO.WWW SYSTEM MADRID جهت دریافت اطالعات مربوطه به ثبت و فرم تقاضا )اظهارنامه( و محاسبه هزینه ها 

یک برگ نامه در خواست ثبت بین المللی با عنوان اداره برند با درج اسامی کشورهای مورد نظر

تصویر تصدیق ثبت داخلی نیز میبایست ضمیمه درخواست شود. متقاضایان باید توجه داشته باشند درخواست ثبت )تصویر یا عالمت بین المللی( آنها دقیقاٌ یا تصدیق داخلی مطابقت داشته باشد. 

ارائه معرفی نامه برروی سربرگ شرکت یا وکالتنامه رسمی وکیل برای )اشخصا حقوقی(، مراجعه مالک عالمت یا وکیل ایشان با ارائه وکالتنامه رسمی برای )اشخاص حقیقی

تکمیل یکی از سه فرم مربوط )MM3،MM2،MM1 که از سایت WIPO گرفته میشود(. با توجه به تقاضای ثبت در کشورهای عضو موافقتنامه، پروتکل یا هر دو، در سه نسخه

پرداخت هزینه ثبت که از طریق پرکردن فرم برآورد هزینه، موجود در سایت مذکور و یه فرانگ سوئیس تعیین میگردد )هزینه ثبت بین المللی بعد از تسلیم اظهارنامه به اداره مالکیت صنعتی بر مبنای تعداد طبقات و کشورهای مورد تقاضا به فرانک سوئیس به حساب WIPO قابل پرداخت میباشد(.بطور کلی این سیستم دارای 14 فرم میباشد که تقاضای ثبت و سایر درخواستهای متقاضیان مبتی بر اعمال تغییرات علامت  و انتقاالت و... حسب مورد از فرمهای مزبور استفاده میگردد. موسسه سعادت اندیشان با بهرهمندی از متخصصان زیده و کارشناسان توانمند و بیش از دها پرونده موفق در کمترین زمان ممکن یاریگر شما خواهد بود. مزایای استفاده سیستم ثبت بین المللی علامت  تجاری )سیستم مادرید( بموجب مقرارت ثبت بین المللی علامت  تجاری )سیستم مادرید(، عالمت با توجه یه قوانین داخلی هرکشور مورد بررسی قرار می- گیرد و سپس وارد طریق بین المللی خود میشود یعنی ثبت بین الملی علامت  تجاری در مرحله اول با ثبت ملی در اداره کشور مبداء صورت میگیرد و سپس بصورت اتوماتیک با تعیین کشورهای مورد نظر در سطح بین المللی انجام میشود امتازاین سیستم اینست که متقاضی با تسلیم یک اظهارنامه بین الملی از طریق اداره مالیکت صنعتی به وایپو میتواند در صورت تمایل در 15 کشور عضو موافقتنامه و پروتکل مادرید یا تعداد از آنها بسته به انتخاب خود حمایت از عالمت تجاری خود را درخواست و کسب نماید. بنابراین مزیت استفاده از آن در ساده، ارزان و موثر بودن آن میباشد یعنی تنها بوسیله یک تقاضانامه بیناللملی واحد یک زبان )فرانسه، انگلیسی یا اسیانیولی( و پرداخت یک تعرفه به فرانک سوئیس، تحصیل و تامین حمایت از علامت  تجارتی یا خدماتی در کشورهای تعیین شده در فرم درخواست میسر میگردد. همچنین درصورتیکه هرگونه تغییری در عالمت ثبت مبداء از طرف دارنده آن صورت گیرد از قبیل تغییر نام، آدرس مالکیت، تمدید و غیره میتوان با تکمیل فرمهای مربوطه و پرداخت هزینهای که تغییرات مزبور را در سطح بین اللملی اعمال نمود. دیگر اینکه ادره مبدا نیز از انجام طبقه بندی کاالها و خدمات و انتشار علامت  در روزنامه رسمی کشور متبوع خویش بی نیاز است. در واقع ثبت بین المللی مجموعهای از ثبتهای ملی طبق مقررات داخل هر کشور تعیین شده، میباشد. خالصه موافقتنامه و پروتکل مادرید اولین اقدام جهت حمایت از عالمت تجارتی و برخورداری از حقوق مرتبط با آن ثبت عالمت در بعد داخلی )اصلی( طبق کنوانسیون پاریس میباشد با نگرشی بر تاریخچه این کنوانسیون در خصوص حمایت از مالکیت صنعنی در مییابیم که به منظور حمایت از علامت  تجاری در سطح بین اللملی بموجب کنوانسیون مزبور صاحب عالمت )شخصی حقیقی یا حقوقی( میبایست بطور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات کشورهای مختلف عضو به زبانهای گوناگون با پرداخت ))هزینه های ؟؟؟؟؟؟؟(( تودیع نماید. به همین منظور جهت تسهیل روند ثبت بین اللملی و تحصیل حقوقی ناشی از آن تعدادی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس اتحادیه بین المملی را جهت حمایت از مالکیت صنعتی در راستای کنوانسیون مزبور تشکیل داده و درآن سیستم مادرید را بعنوان دستوالعمل ثبت بیناللمی علامت  تجارتی تصویب نموند. این سیستم شامل دو معاهده موافقتنامه مادریز مورخ 1141 و پروتکل مرتبط با آن مصوب 1414 میباشد. این سیستم از طریق دفتر بین المللی وایپو ادره میشود، هر کشور عضو کنوانیسون پاریس برای حمایت از حقوق علامت  تجارتی تباع خویش در سایر کشورها، میتوانند عضو موافقتنامه، پروتکل و یا هر دو آنها گردد. مدارک مورد نیاز جهت فرآیند ثبت بین المللی عالمت(تحت سیستم مادرید)

نامه درخواست جهت ثبت بین اللملی عالمت خطاب به اداره ثبت علامت  تجاری با درج اساسی کشورهای مورد نیاز

معرفی نامه بروی سربرگ شرکت همراه با امضاء مدیران و دارندگان حق امضاء همراه یا مهر شرکت(اشخاص حقوق) و در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالتنامه دادگستری

کپی مصدف شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضاء شرکت و روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت )شاخص حقوقی و ارائه کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی )اشخاص حقیقی( و در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالتنامه دادگستری).

اظهارنامه یا اصل گواهی ثبت عالمت تجاری در ایران جهت روئیت و کپی آن جهت ضبط در پرونده یا ارائه کپی مصدق گواهی ثبت عالمت تجاری.

تکمیل فرم مخصوص التین پس از مشخص شدن کشورهای موردنظر متقاضی

برگه محاسبه هزینه ها همراه با مهر و امضاء متقاضی

https://www.saadatsabt.com