سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ثبت شرکت ، فواید ثبت شرکت

ثبت شرکت و فواید آن

 

شاید هنگامی که تصمیم به راه اندازیه یک کسب و کار جدید این سوال به ذهن شما نیز خطور نماید ، جهت شروع این فعالیت چرا باید ثبت شرکت کنیم ؟ نحوه فعالیت من و شرکا در شرکت چگونه خواهد بود؟ فعالیت در قالب یک شرکت ثبت شده چه محدودیت ها و چه مزیت هایی خواهد داشت ؟ آیا تسهیلاتی به شرکتهای ثبت شده در حوزه‌های مختلف تعلق می گیرد ؟

برای انجام هرگونه فعالیت تجاری و غیر تجاری منظم و سازماندهی شده می توان از طریق ثبت یک شرکت و یا موسسه اقدام نمود و از مزایایی که قا نون برای شرکتهای ثبت شده در نظر گرفته شده است استفاده نمود. بهترین روش برای انجام فعالیتهای سود آور گسترده، عظیم و سازماندهی شده با هدف پیشرفت و رسیدن به مدارج بالاتر و اهداف بزرگتر، ثبت شرکت  صورت می گیرد.

حالا به طور کلی بررسی می نماییم که تعاریف ارائه شده از شرکت چیست ؟
 شرکت از اجتماع 2 یا چند شریک یا سهامدار و یا موسس که دارای هدف مشترکی برای رسیدن به یک هدف واحد تشکیل می شود گفته می شود.
 در یک شرکت شرکا یا سهامداران شخصیت های حقیقی  وحقوقی می باشند که هر شرکت دارای یک هدف یا خط مشی می باشد که در چهار چوبی به نام اساسنامه که دارای مفاد مختلفی می باشد تشکیل می شود در قا نون تجارت 7 دسته شرکت تعریف گردیده که هر کدام ویژگی های خود را دارند    
بر اساس ماده 20 قانون تجارت شرکت های تجارتی عبارتند از:

1-شرکت های سهامی

2-شرکت با مسئولیت محدود

3-شرکت تضامنی

4-شرکت مختلط سهامی

5-شرکت مختلط غیر سهامی

6-شرکت نسبی

7-شرکت تعاونی تولید و مصرف شرکت ها باید قابل ادراه ثبت شرکتها طبق قانون ثبت می شود


1-شرکت سهامی چیست ؟ شرکتی می باشد که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است .
2-شرکت با مسئولیت محدود چیست ؟   شرکتی می باشد که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده است و هر یک از شرکاء بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط به میزان سرمایه خود در شرکت مسئول تعهدات شرکت می باشد  
3- شرکت تضامنی چیست ؟ شرکتی می باشد که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود ؛ اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام دیون کافی نباشد ؛ هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام دیون شرکت می باشند  
4-شرکت مختلط  غیرسهامی چیست ؟ شرکتی می باشد که برای امور تجاری تحت اسم مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود  
5-شرکت مختلط سهامی چیست ؟ شرکتی می باشد که تحت اسم مخصوص بین یک عده شرکا ی سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشمیل می شود
6-شرکت نسبی چیست ؟ شرکتی می باشد که برای امور تجاری تحت اسم مخصوص بین دو یا جند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکا ء به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته است
7-شرکت تعاونی چیست ؟ شرکتی می باشد که با هدف های هفتگانه مندرج در قانون بخش تعاونی با قید کلمه تعاونی و تابعیت ایرانی از حداقل هفت عضو تشکیل گردد
 عده ای شرکت های تجاری مندرج در 7 دسته فوق را به دو دسته ی شرکت های سرمایه و شرکت های اشخاص تقسیم نموده اند. در شرکت های سرمایه ، فقط سرمایه مورد توجه است، شخص وسرمایه گذار آنچنان نقشی در شرکت ندارند، و تنها تا میزان سرمایه ای که در شرکت سرمایه گذاری کرده اند، مسئول تعهدات شرکت هستند .
شرکت های اشخاص ، شرکت هایی هستند که شخصیت شرکاء مورد توجه است و اعتبار شرکت به اعتبار شرکاء بستگی دارد، و سرمایه شرکت نقش عمده ای در اعتبار شرکت نخواهد داشت .
از مزایای ثبت شرکت به طور مثال می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
-روابط مشخص و قانونی بین شرکاء، سرمایه اولیه شرکت و همچنین قوانین مشخص در برخورد شرکاء و مسئولیت آنان نسبت به سود و زیان شرکت.
– کسب اعتماد ، ثبت یک شرکت به کسب . کار شما شکل قانونی و موجهی خواهد بخشید و افراد تمایل بیشتری به همکاری با یک مجموعه قانونی خواهند داشت.
– حضور در معمالات و کسب و کار های بزرگتر ، در بسیاری از حوزه هی فعالیت داشتن شرکت ثبتی و ارائه مدارک ثبتی شرکت ضروری می باشد مواردی مانند حضور در مزایدات و مناقصات .
– برخورداری از وام و منابع مالی، وقتی برای بهره مندی از وام اقدام می کنید باید ثابت کنید که یک شرکت ثبت شده هستید . و این خود باعث ایجاد اعتماد بهتری در جهت دریافت تسهیلات بانکی خواهد بود.
–اقدام به سفر تجاری به سایر کشورها یکی دیگر از مزایای عالی ثبت شرکت  این است که می توانید برای انجام سفرهای تجاری به سایر کشورها به راحتی ویزای آنها را تهیه کنید.
–بهره بری از حمایت قانونی از کلیه حقوق پس از ثبت شرکت  .

هر شرکتی برای اینکه رسمیت یابد و شخصیت حقوقی پیدا نماید باید به ثبت برسد، بنابراین ثبت شرکت الزامی است  و دولت می بایست حدالمقدور در تشکیل آن ها نظارت نماید تا وسیله ای برای سواستفاده نباشد.

در این خصوص چهار قانون به شرح ذیل وجود دارد:
1- ماده 195 قانون تجارت که می گوید: " ثبت کلیه شرکت های مذکور در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات قانون ثبت شرکتها است" .
2- برابر قانون ثبت اسناد، ثبت شرکتنامه ها اجباری می باشد.
3- بموجب تبصره 1 ماده 5 قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب 31/2/1368 ثبت شرکت  الزامی می باشد.
4- نظامنامه قانون تجارت وزارت عدلیه مصوب 1311 ثبت شرکت های تجارتی را الزامی نموده است.
بنابراین با توجه به مواد مذکور هر گاه یکی از شرکت های تجاری مراحل مربوط به ثبت را طی ننمایند و به ثبت نرسد رسمیت نداشته و بلکه بر خلاف قانون بوده و مراجع ذیصلاح می توانند از انجام فعالیت های آن جلوگیری نمایند.

 ثبت نمودن شرکت خود نوعی رسیدگی است که متصدیان امر انجام می دهند تا معلوم شود آیا برای بوجود آوردن این شخصیت حقوقی دقت های لازمه شده و مقررات رعایت گردیده یا خیر.
مضاف بر این ، فعالیت تحت عنوان شرکت ثبت شده فواید گوناگونی دارد که هر کس می بایست با توجه به شرایط و اهداف خود آن ها را بررسی نموده و نسبت به فعالیت به صورت حقیقی ( شخصی ) یا حقوقی ( با ثبت شرکت ) تصمیم گیری نماید.
فواید ثبت شرکت :

  • جلب اطمینان اشخاص طرف همکاری به طریق شفاف سازی اطلاعات

ثبت شرکت از لحاظ معامله کنندگان با شرکت نیز در درجه ای از اهمیت است که بدون مراجعه به آن اغلب نمی توانند معامله کنند. زیرا کسی که قرارداد مهمی با شرکت منعقد می نماید یا معامله ی مهمی انجام می دهد باید بداند که سرمایه ی شرکت تا چه اندازه است و اختیار مدیران شرکت تا چه حدود بوده و بالاخره قدرت و توانایی این شخصیت حقوقی به چه میزان است.مواد مهم و لازم هر شرکت در جراید کثیرالانتشار آگهی می شود تا همه از آن مستحضر باشند، علاوه بر آن،به نحوی که در اغلب ممالک معمول است هر شخص خارجی ولو این که ظاهراَ ذینفع نباشد می تواند به پرونده ای که برای ثبت شرکت تشکیل شده مراجعه و از محتویات آن اطلاع حاصل کند.در کشور ما این قسمت ضمن آیین نامه ی مصوبه ی خرداد 1310 و مقررات 10 اسفند 1327 وزارت دادگستری مقرر گردیده «مراجعه به دفاتر ثبت شرکتها اعم از ایرانی و خارجی برای عموم آزاد و هر ذینفعی می تواند از مندرجات آن سواد مصدق تحصیل کند»

  • تقسیم مسئولیت ما بین شرکا

در شرکت تمامی افراد در مقابل هر نوع ضرر و زیانی مسئول هستند.لذا افراد در مقایسه با شخص تمایل بیشتری نسبت به تعامل و همکاری دارند. از سویی دیگر ، به دلیل تقسیم مسئولیت ما بین شرکا ، اعضا نیز تمایل دارند تا در قالب شرکت فعالیت کنند تا به صورت فردی .

  • امکان شرکت در مناقصه و مزایده و قراردادهای دولتی

امکان شرکت در مناقصه و مزایده و قراردادهای دولتی تنها برای اشخاص حقوقی امکان پذیر است و شخص حقیقی نمی تواند به صورت تکی و بدون داشتن شرکت ثبت شده در مناقصات و مزایدات دولتی ثبت نام کند.

  • اخذ و اعطاء نمایندگی رسمی

اخذ نمایندگی از سایر شرکت ها منوط به ثبت شرکت است.برندهای معتبر داخلی و خارجی به لحاظ اجتناب از بروز مشکلات مالی و حقوقی، اغلب با شرکت های ثبت شده که دارای اعتبار قانونی هستند قرارداد همکاری امضا می کنند.

  • دریافت مجوز ها ، امتیازات و اعتبارات از سازمان ها و نهادها ( وام )

بسیاری از امتیازات و اعتبارات ، در اغلب موارد تنها به شرکت ها اعطا می شود و اشخاص حقیقی از دریافت چنین مزایایی بی بهره هستند.

  • اعتبار قراردادهای تنظیم شده بین شرکا

هر گاه شرکت به ثبت برسد، قراردادهای منعقده بین شرکا رسمی بوده و بعد ها هیچ یک نمی توانند مانند اسناد غیر رسمی از وجود شرکت نامه و اساسنامه  و سایر تصمیماتی که به ثبت می رسد اظهار بی اطلاعی نموده و یا به ایراداتی که درباره ی اسناد غیر رسمی ممکن است وارد نمود استناد نمایند.
از همراهیتان سپاسگزاریم.

 

http://www.sabtsabt.com